6110
From station to station: van Brussel naar Kessel
1
2
6334
NEVER SLEEPING CITY...
Uit verschillende 'Railwaysongs' werden zinnen genomen en +/- willekeurig terug samengevoegd. Deze nieuwe tekst vraagt nieuwe harmonieën en melodieën, ter creatie van een nieuwe 'Railwaysong'.
Railway Station
This city never sleeps.
It takes a lot to laugh, it takes a train to cry
but it takes a long train,
Mr. Conductor.
Red and green signal lights
smoke along the track,
a wrong train
on silver rails
for a transit ride
for spotting, or trainspotting
on a cold winter's night
on the slow train
one more ride, per spoor
queen of the rails,
third class, wait here.
Asleep on the subway
another train coming
all night train coming
waiting for the A-train
but never coming.
(seems like Frank should be getting somewhere)
train in the distance
train long-suffering
train of memories
train of no return
train to nowhere
like
a mystery train:
never did like that train,
number 9 train
I know you rider,
child of a railroad man
My railsong,
railroad march
railroad blues
expressman blues
ticket agent blues
keep on rolling down the line,
you're my song
my railroadsong.
Into you like a train
if love was a train (my love affair with trains)
-fast freight
freight train heart-
I was the train, blue and lonesome (blue trains, different trains)
so meet me at the station,
on the missing train
(this train will be taking no passengers).
The locomotive man
heart like a locomotive
heart like railway steel
heartbreak express
hear that lonesome whistle blow
hot rails to hell, Mr. Engineer.
Broken engines
engine of love
or those
who don't wave from the train anymore.
Down by the station
end of train device
or just another whistle stop?
just missed the train
(somehow, Hund is neither here nor there).
Subway train,
two trains running.
Ticket agent, ease your window down
if I die a railroad man
if the brake man turns my way
from station to station,
dear station man.
Day the train jumped the tracks
wrong way on a one way track
a way or a day
slow train to nowhere
I'm going home on the morning train
so
carry me home, big Black
first train home,
going home train
or "destination anywhere"
I want to go to Morrow.
I'm leaving on that late, late train
a late night train
that midnight train
(a fatal run)
the last express
last lonely train or
last train home
I got the railroad blues.
Six wheel driver
- runaway - (on a runaway-train)
but never going back
and the city sleeps
by red and green
signal lights
carry me home,
Big Black.
5408
Railway Songs
VIDEO's:
Onderstaande (pop, jazz, blues, rock, klassieke) songs ondergaan volgende transformaties:
(verdere uitleg per videofragment, onderaan)
1) omkering
2) versnelling tot een duurtijd van 1 seconde per song
3) superpositie van alle songs in omkering
5) superpositie van alle songs in omkering x 2.750 (+ noise versie)
6) superpositie van alle songs in omkering x 5.156 (+ noise versie)
7) alle songs in omkering, contrapuntisch in morendi (overlaps)
8) alle songs in omkering, contrapuntisch in morendi (overlaps) x 2.750 (+ noise versie)
9) alle songs in omkering, contrapuntisch in morendi (overlaps) x 5.156 (+ noise versie)
Another Journey By Train - The Cure
Blue Train - John Coltrane
Chicken Train - Ozark Mountain Daredevils
Different Trains (Part I) - Steve Reich
Down By The Station - The Four Preps
Engine One-Forty-Three - Johnny Cash
From A Late Night Train - George Pollock
Ghost Trains - Erlend Oye
I treni di tozeur - Franco Battiato
Just Like This Train - Joni Mitchell
Night Train - Guns n Roses
Peace Train - Cat Stevens
Railroad Blues - Kickingmule
Runaway Train - Soul Asylum
Station To Station - David Bowie
Take the a Train - Duke Ellington
'US Highball' 1955 (Part One) - Harry Partch
"OMKERINGEN" (2012)
Verschillende TRAINSONGS werden in omkering gezet.
Klanken vervormen en de teksten zijn volledig onverstaanbaar (dus niet-begrijpbaar) geworden. Een korte analyse van het videofragment 'FRANCK)CONDON PRINCIPLE IN VIBRONIC TRANSITIONS";
Beeld: Franck-Condon principle in vibronic transitions: uitleg en curves.
Klank: Omkering van "Down By The Station" van The Four Preps, onderbroken door een repetitieve Morse-code (die het getal 9 auditief) weergeeft. Hieronder klinkt een stoppende en voorbijrijdende IR-trein. Deze twee delen zijn auditief verbonden door de uitleg van 'de spin' in originele en in omgekeerde versie (in crescendo en decrescendo).
Dit fragment is één voorbeeld die een onderliggende (op het eerste zicht niet detecteerbare) connectie tussen treinen en fosforescentie weergeeft; een trainsong in omkering (auditief) + een wetenschappelijke tekst (visueel) die door 'de leek' niet kan worden begrepen. Met andere woorden: wat men ziet en hoort, kan men waarnemen, maar valt eigenlijk niet te begrijpen. Maar de connectie is wel aanwezig. Om een vergelijking te maken (op auditief vlak): de omkering van een dodecafonische reeks kan men ook niet auditief na een eerste luistersessie detecteren. Maar een toepassing van het systeem (contrapunt: de omkering) is wel aanwezig.
Bijgevolg zou men dus kunnen vaststellen dat een werk zoals hierboven beschreven, haast enkel kan worden gecommuniceerd binnen een geheel waar de context (een onderdeel uit een intermediaal doctoraatsonderzoek 'in de kunsten') gekend is. Of niet? Zou het fragment 'op zich' voldoende poëzie of zeggingskracht hebben om overeind te blijven? Of heeft het 'medestanders' nodig, zoals andere fragmenten, die de context zou kunnen 'verduidelijken', louter auditief of visueel?
"BREASJAN UNDERGROUND STATES"
Beeld: persoon die onder een trein (type break) loopt (statisch).
Klank: "I treni di Tozeur" in omkering, boven transformaties van voetstap-klanken op de steentjes van het perron in Kessel.
"MP3 STATES"
Beeld: sporen in sneeuw, van Lier naar Kessel (stopplaats: Kessel).
Klank: "TS Rev Morendi": alle songs in omkering, contrapuntisch in morendi (overlaps) + opname van de klanken in de trein (begin: rijdende trein, einde: stoppende trein, openen van de deuren).
"AE TRIPLET STATES"
Beeld: fragmenten uit "noise of a train voyage" (versneld) en "Astrin Phosphora", met toegevoegde noise.
Klank: "TS Rev Mor noise X 2.750": alle songs in omkering, contrapuntisch in morendi (overlaps) x 2.750 in noise versie, waar fragmenten uit het klankresultaat treinklanken hoorbaar worden (ritmisch: door de versnelling van de pulsaties uit bepaalde songs).
"TS SIMULATIONS"
Beeld: een reis met de ICE, van punt A (vertrek) naar punt B (aankomst). Het hele traject wordt in stukken geknipt en deze delen zijn - in verschillende snelheden - in een willekeurige volgorde geplaatst. De film is omgezet naar zwart-wit.
Klank: "Another Journey By Train" van The Cure, in omkering.
"AE SINGLET STATES"
Beeld: een diesellocomotief en een korte beweging van mezelf, in repetetieve vorm: 36x.
Klank: alle songs in omkering, contrapuntisch in morendi (overlaps) x 5.156 (noise versie), nogmaals versneld tot +/- een duurtijd van 1,5 seconde. Repetitief: 36x.
"DON'T TAKE THE A TRAIN"
Beeld: 1) een reeks van treinongelukken, reversed en 2) dezelfde reeks in originele vorm (hier zie je de ongelukken wel plaatsvinden). (De titel verwijst naar de compositie van Duke Ellington "Take the A-Train". P en ~P)
Klank: "From a Late Night Train" in omkering.
"EXPERIMENTA - A BIT OF PHOSPHORESCENCE"
Beeld: Een fosforescentie-experiment is 100x versneld is en werd (synchroon) boven elke klankpulsatie geplaatst.
Klank: Versnelling tot een duurtijd van 1 seconde per song. Alle verkorte songs zijn naast elkaar geplaatst met een in een vast metrum. De pulsaties klinken als een trein die met een constante snelheid rijdt.
"FRANCK-CONDON PRINCIPLE IN VIBRONIC TRANSITIONS"
Beeld: Franck-Condon principle in vibronic transitions: uitleg en curves.
Klank: Omkering van "Down By The Station" van The Four Preps, onderbroken door een repetitieve Morse-code (die het getal 9 auditief) weergeeft. Hieronder klinkt een stoppende en voorbijrijdende IR-trein. Deze twee delen zijn auditief verbonden door de uitleg van 'de spin' in originele en in omgekeerde versie (in crescendo en decrescendo).
"5901 LOCOMOTIVES, 5901 TRAINSONGS"
Beeld: 5901 (diesellocomotiefnummer uit de reeks 59) locomotieven in beeld (versneld).
Klank: 5901 (diesellocomotiefnummer uit de reeks 59) trainsongs, versneld en in random-volgorde.
Karaoke. Of playback? Song en tekst "I Treni di Tozeur" van Franco Battiato.
"BREASJAN UNDERGROUND STATES"
"MP3 STATES"
"AE TRIPLET STATES"
"TS SIMULATIONS"
"AE SINGLET STATES"
"DON'T TAKE THE A TRAIN"
"EXPERIMENTA - A BIT OF PHOSPHORESCENCE"
"FRANCK-CONDON PRINCIPLE
IN VIBRONIC TRANSITIONS"
"5901 LOCOMOTIVES, 5901 TRAINSONGS"
"Playback I TdiT"